Zet je artikelen op je verlanglijstje. Log in om het lijstje te bewaren of om hem door te kunnen sturen.
Alle categorieën
Zet je artikelen op je verlanglijstje. Log in om het lijstje te bewaren of om hem door te kunnen sturen.
Zet je artikelen op je verlanglijstje. Log in om het lijstje te bewaren of om hem door te kunnen sturen.
Zoals alle ondernemers weten: locatie is álles. De fanatiekelingen staan daarom soms om 7 uur ’s ochtends (of zelfs nog eerder) al op de kleedjesmarkt om de beste plek uit te zoeken. Wat is nou een goede plek? Kies in ieder geval een plek waar veel mensen langslopen. Je wil gezien worden! Neem een groot kleed mee om een flinke plek op te kunnen eisen voor jouw kraampje. Hoe centraler en opvallender, hoe meer je zult verkopen. Let wel op dat je kleedje zich niet bevindt op een plaats waar mensen moeilijker stilstaan, bijvoorbeeld omdat ze dan de looproute blokkeren.
Opvallen doe je natuurlijk met de allermooiste spullen in je kraampje, maar je mag best wat extra aandacht trekken. Vul oranje of rood-wit-blauwe ballonnen met helium, hang een slinger op als je toevallig bij een boom zit of neem een grote tafel mee om je waren uit te stallen. Op sommige markten kun je ook een echte kraam huren. Dit vergt wel een kleine investering, maar als je veel goede spullen hebt, verdien je dat zeker terug met een opvallende kraam. Niet hoeven bukken maakt bovendien dat mensen eerder even zullen stilstaan bij je kraampje. Vergeet niet om jezelf te schminken of een opvallende outfit aan te trekken. Als verkoper speel jij een grote rol in hoeveel spullen je verkoopt!
Als je veel spullen te verkopen hebt, wordt het gauw een rommeltje op je kleedje. Nu is het natuurlijk een rommelmarkt, maar voor langslopende koopjesjagers wordt het zo wel lastig om hun ‘schatten’ te spotten. Zorg dat al je spullen goed zichtbaar zijn. Leg ze bijvoorbeeld deels op elkaar om ruimte te sparen, maar dan wel zo dat het duidelijk blijft wat er ligt. Als je echt veel hebt, kun je overwegen om de spullen in shifts neer te leggen. Naarmate je meer verkoopt, vul je het kleedje weer aan met nieuwe dingen. Zo blijf je ook nog eens interessant voor kopers die meerdere rondjes lopen.
Klinkt logisch, maar toch zijn er veel mensen die hier niet aan denken. Speelgoed of andere spullen die vies zijn, zijn minder aantrekkelijk voor kopers en bovendien minder geld waard. Het hoeft helemaal niet zo moeilijk te zijn: even een sopje maken, je spulletjes afnemen en droogmaken. Een frisse poetsbeurt zorgt ervoor dat je prima een hogere prijs kunt vragen voor je spulletjes. Spullen die kapot, versleten of extreem vies zijn, kun je beter bij het grofvuil of restafval gooien.
Dit vergt misschien wat oefening, maar onderhandel gerust over de prijs. Kopers op een kleedjesmarkt zullen vaak proberen een betere deal te scoren, jij mag daar best in meegaan. Bedenk vooraf wat je minimale prijs is, en noem in het begin dan ook een iets hogere prijs. Zo bouw je wat ruimte in om te onderhandelen. Benadruk vooral ook of het artikel in goede staat is, of er veel en gretig mee gespeeld is of dat het product juist nog bijna nieuw is. Je kan ook een voordelige combinatieprijs noemen als een klant meerdere spulletjes wil. Zo ben jij ook sneller van je spullen af.
Zul je net zien: heb je een mooie deal rond, heeft je koper alleen nog een briefje van 20 op zak om te betalen voor die speelgoedauto van € 3,50. Heb je geen wisselgeld? Dan raak je je klant misschien wel kwijt, tenzij hij écht heel graag dat autootje wil hebben. Zorg dat je al vóórdat je je kleedje neerlegt, wat wisselgeld in je potje hebt zitten. Losse euromuntjes, kleine muntjes van 10, 20 of 50 cent: maak het je klanten zo makkelijk mogelijk om iets te kopen bij jou.
Contant geld op zak hebben is steeds minder gebruikelijk. Kijk of je alternatieve manieren van betalen kunt aanbieden. Laat kopers bijvoorbeeld betalen via een QR-code van Tikkie of misschien zelfs een mobiel pinapparaat als je vaker op een kleedjesmarkt zit. Voor (jonge) kinderen die zelf een kraampje hebben, is dit natuurlijk niet zo geschikt.
Maak de drempel om spulletjes te kopen bij jouw kraam, zo laag mogelijk. Dit doe je door bijvoorbeeld plaklabels op je spullen te plakken, met daarop de prijs van het artikel. Let erop dat deze stickers zonder schade weer van je koopwaren af te halen zijn. Je kan ook een vaste prijs hanteren voor specifieke delen van jouw Koningsdagkleedje of gewoon simpelweg alles voor bijvoorbeeld € 1,00 verkopen.
Gebruik een psychologisch trucje: geef gratis spulletjes weg! Ons brein wordt getriggerd door het woord ‘gratis’; dikke kans dat mensen kijken als jij een groot bord met dit woord erop neerzet. Wat je gratis uitdeelt, is aan jou. Misschien kan je wat lekkers uitdelen, een gratis grabbelton voor kinderen neerzetten of een deel van je verkoopspulletjes gratis maken. Dit trekt de aandacht voor jou en je Koningsdagkleedje, maar creëert ook een positief gevoel en een gunfactor bij de mensen die stilstaan bij jouw kraampje.
Als laatste tip: klets er lekker op los! Mensen zullen eerder van je kopen (of akkoord gaan met een hogere prijs in onderhandeling) als ze je aardig vinden. Knoop een praatje aan met mensen die stilstaan bij je kleedje, maak een grapje of zeg op z’n minst goedendag. Ben je zelf niet zo goed hierin, dan kun je misschien een vriend, vriendin, broertje of zusje meenemen die wel van praatjes maken houdt. Dit werkt echt!
Heel veel succes!